Sergei și Isadora, redivivi (LAURA MOISEI)

Pentru iubitorii teatrului clasic, spectacolul „Nopți cu Isadora” este un adevărat festin al frumosului pe scenă. Piesa creată de Ion Jurca Rovina este transpusă scenic pentru Teatrul Național Timișoara de regizorul Sabin Popescu, reunindu-i în roluri strălucite pe Ionuț Iova, Laura Avarvari, Cristian Szekeres și Iuliana Crăescu, împreună cu o suită de grații – dansatoarele Cristiana Romândașu, Manuela Ardelean și Alina Mihai. Bucuria de a găsi versuri de Șerban Foarță printre replici vine să întregească tabloul. Un potpourri de poezie, muzică și dans, spectacolul este unul la care îți dorești să revii cu fiecare ocazie. (Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm)

2549

Nu pot face artă decât total, nu pot crea decât iubind – cum să rezolvi așa un paradox? El e Sergei Esenin, poetul imaginist rus, iar ea celebra Isadora Duncan, „muza dansului liber” de la început de secol XX, care a evoluat inclusiv pe scenele de la Timișoara. Isadora Duncan a refuzat convenţiile baletului clasic şi a explorat dansul până în profunzimile originilor sale din Antichitate, când era privit ca artă sacră. A creat un stil propriu de dans liber, în care mişcările sunt pe cât de fireşti pe atât de line şi graţioase, în cheia dansurilor greceşti, cu inspiraţie din natură şi atletism.

0918

El se mișcă într-un spațiu al verbului ideal și necruțător cu societatea, ea cucerește inimi prin dansul ei creator și își creează o reputație de vedetă mondenă. Aparent, aparțin unor arii cu neputință de intersectat.

0624

Printr-o circumstanță excepțională, cei doi ajung să se întâlnească în Rusia în preajma revoluției bolșevice și să se îndrăgostească fulgerător, deși șaptesprezece ani o despart pe Isadora de mai tânărul Esenin, iar niciunul dintre ei nu vorbește limba celuilalt. A fost un coup de foudre: Esenin i se așează la picioare, iar ea îl mângâie și îl numește „înger și diavol”. Două lumi distincte intră în coliziune pentru un moment neverosimil, în dragoste.

3133

Misterul comunicării sau tăcerii dintre cei doi rămâne deplin – ea nevorbitoare de rusă, el nedespărţit de cuvântul rusesc care îl conţine ca o mamă. Înţelegere nu poate fi, cunoaştere reciprocă – doar prin dorul fiecăruia pentru arta lui. Dincolo de asta, e doar pasiune şi delir mistuitor, iluminat frenetic de devoţiune, disperare şi senzualitate.

4460

Interpretarea scenică aduce momente pe cât de dificile pentru actori pe atât de expresive, pentru care publicul a mulțumit prin reprize de aplauze. Este un spectacol liric extrem de bine documentat în toate detaliile, începând de la destinul personajelor și până la dansul marca Isadora Duncan, readus pe scena timișoreană de tinerele balerine în tunici diafane de inspirație grecească. Dacă punem la socoteală și asemănarea fizică remarcabilă dintre actori și personajele istorice pe care le-au întruchipat, e explicabilă senzația că pentru un ceas am fost în altă vreme.

6173

Acolo unde demiurgul a ales să semene geniul, apare și un cronometru al destrămării cu mecanismul răsucit la maximum. Un an a fost de ajuns pentru căsătoria lui Esenin cu Isadora. Suntem martori la ieșirea din starea de grație și la declin, vedem refluxul unei iubiri care se năruie. Tensiunea fatală vine din mai multe direcții: alienarea de țară a Isadorei, așteptările neîmplinite ale lui Sergei, uzura.

6674

Un final tragic concluzionează povestea de dragoste dintre cei doi. Monologul personajului Esenin dinspre finele piesei este unul dintre acele momente în care teatrul pare că redevine unul din misterele antice, iar noi toți, cei din sală, suntem profeți ai lui. Mi-nu-nat!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s