Sunt o piesă de domino în domino (Alexander STOICA)

„The Art Of Age!ng” – primul Festival de Teatru şi Ştiinţă realizat de European Theatre Convention (ETC) – a debutat la Timișoara cu „Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân”. Realizat  de Teatrul Național din Timișoara în coproducţie cu Badisches Staatstheater Karlsruhe (Germania), spectacolul după piesa lui Peca Ștefan a fost jucat joi, 18 aprilie 2015,  pe scena Sălii 2 a Naţionalului timişorean. Sabina Bijan, Sophia Löffler, Jan Andreesen şi Colin Buzoianu alcătuiesc distribuţia spectacolului. (Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm)

the art of ageing 62   the art of ageing 61

Timpul nu poate fi pietrificat. Este asemenea unui fulger pe cerul albastru. Dintr-o dată vom conştientiza cât timp am pierdut din cauza deciziilor greşite. Ecoul artei m-a chemat la Sala 2. Aştept ca ușile – parcă niște portaluri spre dimensiunea frumosului, unde uiţi de grijile cotidiene – să se deschidă. Simt fizic emoţiile iubitorilor de teatru, aud voci pline de speranţă şi credinţă – într-o lume creionată în alb şi negru. Urc scările de parcă aş păşi pe sticlă şi aştept ca pendulul să se mişte, să înceapă ora exacta și spectacolul.

the art of ageing 60   the art of ageing 59

Mă așez. Începe. Înțeleg că de când ne naștem alegem. Viaţa, asemenea unui joc de şah, reprezintă o spirală a alegerilor. Eu am ales să devin „mai bătrân cu 60 de minute” într-o sală de teatru a Naţionalului, o capodoperă a oraşului de pe Bega. De ce? Pur şi simplu asta am simţit să fac.

„Da”, „Nu” şi „Întreabă-mă la 60 de ani” sunt cele trei alegeri în povestea îmbătrânirii spusă pe scenă. Ca în viață, fiecare decizie a individului are consecinţe asupra celorlalţi. Chiar dacă, la prima vedere, nu ai zice că e așa. Chiar dacă ea poate părea ascunsă. Asta înseamnă să trăiești. Să te miști și printre influențele celorlalți. Mă întreb, între atâtea consecințe, ce se va întâmpla cu societatea atunci când cei mai mulţi dintre noi vom fi la a doua vârstă?

the art of ageing 58   the art of ageing 57

De fapt, am devenit piese de domino la pătrat. Zi de zi suntem ca niște piese influențate unele de altele, iar în sala de spectacol, toată experiența se dublează. Alegem şi piesa se schimbă. Mă întreb: Cum se va termina? Voi învăţa ceva din această piesă? Am înțeles că da. Am învăţat că deciziile mele, ale tale, ale tuturor contează şi că, deşi par mascate, toate vor avea un impact asupra societăţii. Mai devreme sau mai târziu… Am învăţat că bătrâneţea poate fi atât de frumoasă, dar şi un pericol al unei societăţi care se află „pe muchie de cuţit”.

the art of ageing 53   the art of ageing 73

CANDOARE (cei sinceri). ERUDIŢIE (cei inteligenţi). NEÎNFRICARE (cei curajoşi). PRIETENIE (cei paşnici), ABNEGAŢIE (cei altruişti). Tu cum alegi să îmbătrâneşti? Alege să mergi la teatru, chiar dacă eşti foarte ocupat şi agitat, chiar dacă nu ai mulţi bani şi chiar dacă nu eşti pasionat în adevăratul sens al cuvântului!

 

Leave a Reply

