De ce există rasism pe lume? (LAURA MOISEI)

Teatrul hip-hop a ajuns și la Timișoara. La capătul unui tur est-european de 27 de zile care a cuprins Istanbul, Polonia, Ungaria și București, Compania Hindsight a prezentat în orașul de pe Bega un spectacol dedicat conștientizării abuzurilor care încă se întâmplă în Statele Unite și pretutindeni pe criterii rasiale. Regia spectacolului este semnată de Rickerby Hinds, profesor de dramaturgie la University of California, Riverside, iar interpretarea lui Rhaechyl Walker (Rhae) în rolul Tishei Miller și a lui John Merchant (Faahz) în rolul ofițerului de poliție, dispecerului și medicului legist a adus fiori și lacrimi celor prezenți. Aplauzele de la final care păreau că nu se mai termină i-au făcut pe cei doi actori, Rhae și Faahz, să izbucnească la rândul lor în plâns. Vor fi ele de ajuns ca să schimbăm ceva din lumea strâmbă de azi? Noi, cei din public, sperăm că da.(Fotografii: Adrian Pîclișan/ TNTm)

HINDSIGHT COLLAB 01_resize

“Ați avut vreodată un vis din acelea în care încerci să țipi și nu se aude nimic?” (“Did you ever have a dream / where nothing comes out when you try to scream?”) În noaptea zilei de 28 decembrie 1998, Tyisha Miller, o femeie afro-americană de 19 ani din Rubidoux, Riverside, California, conducea Nissanul Sentra al mătușii sale având pe locul din dreapta o prietenă de 15 ani, când au făcut pană de cauciuc. Un trecător le-a ajutat să îl schimbe, dar au constatat că și roata de rezervă avea pană, așa că bărbatul le-a tractat până la cea mai apropiată benzinărie. Cauciucul nu se umfla nicicum, așadar au hotărât ca Miller să rămână în mașină în timp ce omul a dus-o pe prietena ei acasă să aducă ajutoare din partea familiei.

HINDSIGHT COLLAB 02_resize

Când rudele au ajuns, au găsit-o pe Miller aparent în comă în mașina încuiată, cu motorul mergând și radioul pornit. Corpul îi tremura și o spumă albă i se forma în colțurile gurii, iar în poală avea un pistol. Cum nu au reușit să o trezească, ele au sunat la 911. Patru ofițeri de poliție de la departamentul Riverside au ajuns la fața locului în câteva minute și, informați de prezența pistolului în mașină, s-au apropiat cu pistoalele ridicate. După ce au încercat pentru câteva minute să obțină vreo reacție din partea lui Miller, au luat decizia să intre cu forța în mașină, deoarece Miler părea să aibă nevoie de asistență medicală de urgență. În timp ce unul dintre ofițeri încerca să îi ia pistolul, se spune că Miller s-a ridicat și a luat arma, moment în care polițiștii (unul hispanic și trei albi) au tras 23 focuri de armă, lovind-o pe Miller cu cel puțin 12 gloanțe, inclusiv 4 în cap. La investigația asupra morții sale, ofițerii implicați au fost concediați din posturi. Ei au pretins că au acționat în legitimă apărare. Nicio altă măsură nu s-a luat împotriva lor. (incident real, documentat de Wikipedia și de presă: https://en.wikipedia.org/wiki/Tyisha_Miller)

HINDSIGHT COLLAB 03_resize

Cazul Tyishei Miller este printre cele mai notorii abuzuri ale poliției din Statele Unite asupra persoanelor de culoare nevinovate. Incidentele de acest tip din Statele Unite au ajuns să aibă ecou mondial mai mare în ultima vreme datorită internetului și rețelelor sociale. Printre cele mai recente evenimente sunt protestele comunității de culoare din Baltimore, ca reacție la alte abuzuri ale ofițerilor de ordine împotriva unor persoane nevinovate.

HINDSIGHT COLLAB 04_resize

Prin dans și hip-hop se face un decupaj caleidoscopic al vieții și morții tinerei Tyisha. Printre relatările seci ale medicului legist despre fiecare dintre cele 12 gloanțe care i-au sfârtecat trupul, Rhae Walker dă glas și mișcare poveștii ei de viață. Din frânturi reconstituim portretul ei de adolescentă căreia îi plăcea puiul fript cu sos și salată de varză, softball-ul și săruturile din filme. Sunt detalii atât de simple și umane, dezarmant de fermecătoare – dar care nu au însemnat nimic în fața celor 4 pistoale care i-au încheiat viața în parcarea unei benzinării din Riverside. “La 17 ani am vrut mai mult, la 18 ani m-am declarat pe mine însămi femeie coaptă; la 19 ani uite-mă că bat la porțile cerurilor. Doamne, sunt Tyisha: mă știi.”

HINDSIGHT COLLAB 05_resize

Am fost martorii fricii de moarte a tinerei în mijlocul paraliziei, fixându-și viitorii ucigași cu privirea. “Când l-am văzut pe polițist că vine, m-am gândit <Ce bine ar fi de mine acum dacă aș fi albă… M-ar întreba dacă am probleme, dacă poate să mă ducă acasă, poate m-ar ajuta cu un cric. Poliția trebuie să ne ocrotească, la urma urmelor așa scrie și pe uniforma lor. Nu-i așa? NU-I AȘA?>” Nu a fost așa în cazul Tyishei. Pentru ea, în acea noapte oamenii legii au fost călăii.

“Nu am vrut să scriu această piesă, ci m-am simțit dator să o fac”, a spus regizorul Rickerby Hinds în dialogul cu publicul care a urmat spectacolului. Întrebat care e factorul decisiv care favorizează violențele poliției asupra persoanelor de culoare, dl Hinds a explicat: “În Statele Unite, polițistul nu e parte a comunității pe care o patrulează, ci este adus din alte locuri, așadar nu are o relație personală cu respectiva comunitate. E probabil… mai ușor să ucizi pe cineva pe care nu îl cunoști. Cunoaște-i pe cei asupra cărora îți exerciți controlul, și vei constata că de fapt și ei sunt ființe umane, și nu doar numere, minorități.”

HINDSIGHT COLLAB 06_resize

La final, un băiețel din public a întrebat: De ce credeți că există rasism pe lume? Răspunsul lui Rickerby Hinds a fost: “Din cauza etichetelor pe care oamenii le pun altor oameni. Când auzi de exemplu că sunt un bărbat negru din Statele Unite, te gândești automat că mă comport într-un anumit fel tipic. Sperăm ca prin artă și deconstruirea înțelesurilor să revenim la ideea că toți avem aceleași origini și, în esență, suntem toți ființe umane.” După care a urmat o îmbrățișare între profesorul universitar american de culoare și băiețelul român.

“Dreamscape” este îngemănat cu proiectul “Amplified Fidelity”, care urmărește evoluția umanității prin sunet și folosește beatboxing/percuția vocală pentru a transporta audiența într-o călătorie de la naștere la iluminare. Este un proiect de teatru inovativ care spune povești folosind doar sunete și imagini, în afara limbajului comun și dincolo de el.

Dacă vreți să aflați mai multe despre autorii acestui proiect, îi puteți găsi pe rețelele sociale la adresele următoare: Instagram: @amplifiedfidelity, @hindsightcollab / Twitter: @HindsightCollab, #HindsightCollab, #HipHopTheater / Facebook: www.facebook.com/HindsightCollab

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s