Doar frumusețe (LAURA MOISEI)

Disney Beauty and the Beast / Frumoasa și bestia, mult-așteptata coproducție a Teatrului Național Timișoara cu Opera Națională Română, a avut premiera națională miercuri, 30 septembrie, și anunță deja să fie un succes fulminant. Cum altfel, când are strălucirea Broadway-ului, viziunea regizorului Somogyi Szilard de la Teatrul de Operetă din Budapesta secondat de Bori Támas, măiestria coregrafei Eva Duda și a designerului de costume Alina Lățan, stilul video-designerului Lucian Matei, coloana sonoră creată de Alan Menken, bagheta lui David Crescenzi la conducerea muzicală și, nu în ultimul rând, personalitatea distribuției timișorene? Pentru delectarea dumneavoastră, distribuția, a reunit actori, muzicieni și balerini – care, fără excepție, au cântat, au dansat și au interpretat partitura acestei feerii cu mult talent și multă pasiune. Textul original: Linda Woolverton.Versurile: Howard Ashman și Tim Rice. Traducerea în limba română: Geanina Jinaru-Doboș. Muzica: Alan Menken. Distribuția: Cristina Vlaicu (Belle), Matei Chioariu (Bestia), Victor Bucur (Gaston), Doru Iosif (Maurice), Alexandru Pîntea (LeFou), Alina Ilea (Doamna Ceainic), Daniela Bostan (Madame de la Grande Bouche), Adrian Jivan (Lumière), Iulian Iosip (Domnul Tic-Tac), Loredana Borlovan (Babette), Alina Chelba, Sabina Bijan, Diana Nițu (cele trei fete), Bogdan Spiridon (Monsieur d’Arque), Devis Alăzăroae (Țăndărel), Baletul, corul și orchestra Operei Române. Durata spectacolului: 2h 20min, cu pauză după 2h. FOTOGRAFII: Adrian Pîclișan / TNTm

04_resize  18_resize

Straturi peste straturi de artă au contribuit la minunea de spectacol pe care am văzut-o pe scena Naționalului timișorean. Creația inițială, adaptarea scenică Disney, traducerea în română, punerea în scenă de aici. Fiecare a adăugat, rând pe rând, duioșia câte unei epoci și, desigur, povestea particulară a creatorilor care au pus printre rânduri propria lor dragoste pentru câte un copilaș mai apropiat inimii lor. „Frumoasa și bestia” este un testimonial despre umanitatea deocamdată.

10_resize  17_resize

Zumzetul din fața teatrului înainte de a se deschide ușile, care s-a mutat apoi în sală, a fost ceva absolut unic pe care, dacă aș fi avut inspirația, l-aș fi înregistrat – clandestin – ca fond muzical pentru zile negre în care e nevoie de un leac anti-deprimare. Vocile de copii în așteptarea ridicării cortinei și în pauză, râsetele, comentariile (“Gaston e cel mai rău din piesă, așa-i?”) ar putea, singure, să transforme lumea într-un loc mai bun. Închipuiți-vă tabloul unor copilași de toate vârstele care se ițeau printre rânduri. Băieței de grădiniță care sunt în temă cu faptul că piesa “Frumoasa și bestia” este o poveste de dragoste. Aplauze din palme mici.

26_resize  50_resize

Ca în orice poveste nemuritoare, în “Frumoasa și bestia” urmărim personajele pe un traseu inițiatic, pe măsură ce învață încrederea în sine și în ceilalți, loialitatea și jertfa care dă viață. Ce înseamnă frumusețe sau monstruozitate, dincolo de aparențe? De ce doar iubirea ne ajută să creștem și să devenim ceea ce este scris pentru noi în planul zânei preafrumoase?

66_resize  74_resize

Răspunsurile nu sunt nici pe departe rațional-intelectuale, ci mai degrabă de o înțelepciune bătrânească pe care, paradoxal, copiii par să o stăpânească cel mai bine – și pe care o redescoperim cu toții prin povești ca aceasta.

34_resize  37_resize

“Frumoasa și Bestia” a fost o feerie după toate regulile artei, cu decoruri și costume impresionante, chiar și cu mici cascadorii. A fost un musical vibrant, care a stârnit aplauze după fiecare cântec. Micile (dar picantele) inserții de apropouri contemporane pe care e un deliciu personal să le descopăr la fiecare piesă jucată pe scenele Teatrului Național, nu au lipsit nici acum. Nu vreau să vă răpesc plăcerea de a le remarca singuri, bineînțeles, așadar fiți cu ochii pe semnalele subtile ale lui “aici și acum” la următoarele reprezentație a spectacolului.

39_resize  31_resize

Desigur că în fiecare poveste dihotomia bine-rău are un rol precis, de a pune în valoare morala finală, și ca atare nu poate lipsi. Prin ochii mei, însă, dincolo de sensul poveștii, aseară nu s-a văzut, dinspre scenă și dimprejurul ei, decât frumusețe. Nicio bestie, niciun chip al întunericului. Doar fețe frumoase de copii și potop de lumină.

88_resize  020_resize

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s