Luna neagră (DANA ȘPAC)

“Cloaca”, spectacol regizat de Mihaela Lichiardopol; scenografia semnată de Geta Medinschi; muzica Adrian Mardan şi Gabriel Almaşi; coregrafia Mălina Andrei. Autorul piesei este Maria Goos în traducerea semnată de Liliana Alexandrescu. Actori: Cătălin Ursu, Victor Manovici, Călin Stanciu jr., Adrian Jivan şi Luminiţa Tulgara. (Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm)

Cloaca pare o joacă. Nu este. Cloaca pare a fi o frăţie. Nici asta nu e. Cloaca se vrea act de botez al unei prietenii. Dar nici asta nu i-a ieşit. Atunci ce este? Spectacolul cu pricini bine ascunse îndărătul acestui nume-prenume vine spre noi îmbietor, la început, după care prăbuşeşte structura unei presupuneri despre cum ar vieţui îndelung o prietenie. Mai ales o prietenie între bărbaţi.

Dă cu capul de ziduri o entitate ţesută între minţi, suflete şi fapte ale unor tineri deveniţi, între timp, maturi, oameni aflaţi pe drum, încă, spre ceva ce se risipeşte şi lasă în urmă iz de cloacă adevarată. Pentru că, spune piesa, eşti ceea ce eşti. Spectacolul Cloaca te solicită. Şade peste tine dens şi te pune la treabă. Te întrebi, cauţi pe după cuvinte, în spatele gîndului şi al faptei. Patru bărbaţi se reîntîlnesc şi pun la picioarele prieteniei lor prada fiecăruia. Un funcţionar, fost istoric de artă, scindat între o posibilă delapidare şi iubirea sa pentru băieţii tineri, un artist devenit regizor de teatru cu oarecare talent însă lipsit de siguranţa de sine şi slăbit emoţional de o virilitate precară, un vînător de înaltă funcţie ministerială dar cu viaţa de familie făcută zob şi un avocat devenit înţelept şi stăpîn pe sine după ce a stat ceva vreme internat la dezintoxicare.

Aplecaţi asupa vînatului, celor patru bărbaţi le este greu să-şi recunoască sensibilitatea, dorul, sentimentele inspirate de o posibilă îndrăgosteală, le este chiar mai greu să-şi vadă limitările, goliciunea şi durerea sufletească şi se amăgesc cu surogate sociale. Funcţionarul are nevoie de bani deoarece are nevoie de atenţia şi prezenţa iubiţilor atraşi de lux, regizorul are nevoie de împlinire sufletească pentru că are nevoie să creadă în el, ministeriabilul visează la funcţie raportîndu-se la imaginea sa viitoare în ochii nevestei şi speră să îşi refacă familia fără să mişte un deget iar avocatul s-ar bate în duel pentru a-şi salva prietenul de puşcărie şi astfel, se poate reabilita în proprii ochi. Nu-i să fie pentru că unul dintre ei, iarăşi este vorba despre doar unul dintre ei, trădează. Momentul neprielnic pentru sine se transformă în tragedie pentru celălalt, prin transfer. Brusc este retrasă speranţa, susţinerea, promisiunea şi cei patru bărbaţi se reunesc în jurul sîngelui, de astă dată, scurs odată cu viaţa prietenului lor sinucigaş.

Slăbiciune? Orgoliu? Frică? Renunţare la iluzie? Victor Manovici, spumos şi copleşitor, ispitit ici-colo de cîte un clişeu personal, fermecător de altfel, are un joc actoricesc complex şi serios. E firesc, nu se dezice. Călin Stanciu jr. se adună pe sine cu răbdare şi îi trăieşte pe cei din sală, le ia din atenţie şi îi conduce după cum vrea iar Cătălin Ursu îşi lasă pe scenă propriul suflet, mai degrabă, decît replicile.

A fost un moment de la care   l-am simţit abandonat personajului, era diluat într-o prezenţă ce nu- i aparţinea. Adrian Jivan face un balans discret între îndrazneala şi resemnarea celui confuz şi inegal cu sine iar femeia, Luminiţa Tulgara, scutură tot, cu apariţia sa. Şi actorii şi sala. Adaptare de scenă a unei regii care induce elementele dramei în corpul unei comedii cu iz morbid. Un ochi regizoral ce priveşte simultan cînd la rîs, cînd la plîns, lasă sălii senzaţia de joc în vreme ce drama a patru destine se mută din poveste în real. Scrie mereu pe afişul de promo că spectacolul Cloaca se joacă cu casa închisă…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s