To be vs. let it be (DANA ȘPAC)

Hamlet, de William Shakespeare. Spectacol cu regia semnată de Ada Lupu Hausvater. Scenografia şi costume de Iuliana Vîlsan. Textul piesei, tradus ”remix” de Peca Ştefan. Sound design, Ioan Uţu Pascu şi Sebastian Hamburger. Visuals, Kotki. Muzica, Subcarpaţi. În distribuția spectacolului îi regăsim pe actorii Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Doru Iosif, Victor Manovici,  Cristina König, Flavius Retea, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon, Adrian Jivan, Florin Ruicu, Costel Tovarniţki, Raul Bastean, Benone Viziteu, Romeo Ioan, Claudiu Dogaru, Ionuţ Iova şi Marius Lupoian, dar și pe fondatorul proiectului Subcarpați – Marius Andrei Alexe, precum și pe Valentin Popescu, cunoscut publicului ca Vali Umbră. (Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm)

Hamlet montat pe scena Teatrului Naţional din Timişoara de Ada Lupu Hausvater. Regizor care l-a gândit pe prinţul Danemarcei pentru a fi un mix curajos între vechi şi nou precum este şi muzica celor de la trupa Subcarpaţi. S-au nimerit perfect.

Originala muzică în accente de hip hop, electro şi folclor compilează elementele amintite şi absoarbe dramatismul scenic prefigurînd debutul şi curgerea unui spectacol contemporan şi underground. Coloana sonoră live ridicată din compoziţiile trupei a dat un alt sens piesei scrisă de cel mai mare dramaturg de limba engleză. Fără tăgadă, fluierul şi doina jeluită pe scenă au dislocat de pe podium toate întrebările spuse şi nespuse în Danemarca.

Iar textul lui Peca Ştefan este atît de elaborat încît bucăţile din vers, neatinse de alchimia sa, au dantelat întregul cu abur de secol 17 tăind clar ce este şi ce nu mai este asemenea. Un text ca o tornadă izbind curtea rece şi încremenită a regilor dintotdeauna. Un text ca o nălucă ce băntuie Elsinorul şi îi schimbă pe toţi ai curţii în carnea unui colaj în care acuarela personajelor se lăţeşte apos de la unul la altul şi, cu mult mai mult e sigur că Shakespeare, spectator undeva în mijlocul sălii, ar fi replicat un hmm.. la această creativitate cu asupra de măsură.

Spaţiul scenografic propus întăreşte mixajul montării şi tăietura dintre lumi. Cadre ca o pînză cinematografică montate ad-hoc şi sacadat împart timpii omeneşti lăsîndu-ne pe noi spectatorii să adunăm, să legăm, să înţelegem. Filtre de non-culoare alb şi negru, zi şi noapte, curgere de timp lumesc în fiinţa prinţului ce işi joacă nebunia controlat şi bucuros că poate revela adevărul într-o astfel de manieră paşnică.

Laolaltă prinţ şi bufon cu trupa de saltimbanci la curtea regelui mort şi răzbunat apoi. O formă de nebunie asumată ce îi ţine la distanţă pe cei din jur asemeni cuştilor din gratii din parcursul spectatorului spre sală, ca un soi de aperitiv dinaintea unei mese cu bucate alese dar şi cu otravă într-una dintre cupe. Este poate şi forma noastră de nebunie, conştientă ori ba de a-i îndepărta pe cei de lîngă noi, de a-i alunga de lîngă comoara care sîntem. Sau, aşa cum ne arată Hamlet, tot prin nebunie mimată îi poţi tine pe celilalţi la distanţă pentru a fi tu însuţi.

Pentru a te păstra ţie. Şi doar aşa, lucid în inima nebuniei reale a altora ai şansa revelaţiei. Lumina adevărului. Am admirat propunerea pentru costume. tăiate precum crenelul zidurilor de castel, regale fără a fi ample şi foşnitoare şi delicate fără a fi preţioase. Excelente. Iar Hamlet, întrupat de Matei Chioariu prezent pe scenă încă dinainte de a începe sala să respire, ne-a sugerat, fluid şi tandru, să fim.

Un Hamlet jucat sensibil şi delicat ca un paj, ironic şi alintat ca un menestrel, copilăros şi determinat deopotrivă. Un joc uşor, aerat, lipsit de emoţie vădită. Scena groparilor, accent filozofic specific piesei lui Shakespeare şi ,de altfel, puţin urbanizată regizoral poate fi contrapunctul montării piesei împreună cu Ofelia tocmai sosită din perimetrul unui skate parc.

02_resize

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s