Hamlet. Stop, eject și block (BRÎNDUȘA ARMANCA)

Aceasta ar putea fi reacția spectatorului cu așteptări clasice, adică un Hamlet în costume de epocă, declamat cu gesturi largi, la spectacolul Adei Lupu Hausvater montat la Teatrul Național din Timișoara, pe ritmuri hip-hop, techno și ethno. Spectatorul care prin 1985 îl vedea pe Ion Caramitru în Hamletul lui Tocilescu s-ar putea să spună doar ”stop” și să ia aminte la publicul timișorean, preponderent tânăr, care a avut 3 ore paciența să vadă un Hamlet up-to-date, din care nu lipsește recuzita vremurilor postmoderne, de la laptop, telefon mobil și alte ”divaisuri” puse la dispoziție de tehnologia secolului XXI.

31_resize Cromatica alb-negru, transparențe înșelătoare, întregesc aspectul ireal și totodată apăsător al castelului high-tech dintr-o Danemarcă delocalizată, bântuită de spectre generate electronic (realizare video iscusită!). Dar asta e doar ce se vede. Ce clocotește înlăuntrul scenei desenate cu artă de Iuliana Vîlsan, sunt ura, oportunismul, ipocrizia, trădarea, crima cinică, mereu justificate de ”rațiuni mai înalte”, rațiuni de stat, patrie, popor.

29_resize

Toate acestea alimentează depresia adâncă a prințului Hamlet (Matei Chioariu bun în rol), o împing spre sinucidere pe candida Ofelie (Cristina König stângace în rol) și conduc spre moarte personaje încărcate de vinovății, ca insinuanta regină Gertrude (Claudia Ieremia matură, nunanțată, sigură pe sine), sau doar victime ale conjuncturilor politice. Fiindcă acest Hamlet arată cu degetul spre degradarea la care conduc dorința de putere și vasalitățile aferente.

46_resize

 

Cum reușește spectacolul să țină pe scaun Generația Y știută ca nerăbdătoare? E o tensiune ascendentă, neliniștitoare, dată de muzica și prezența trupei Subcarpați, de textul shakespearian rescris fără inhibiții de Peca Ștefan, cu incursiuni în argoul cartierelor, de alternanța strigătelor frenetice cu sunetul suav al flautului și de conversia celebrei interogații ”To be or not to be” în refrenul notoriu al Beatles-ilor, ”Let it be”. Asta e ce se aude. Ne-a plăcut spectacolul? Răspunsul se află pe espadrilele Ofeliei: Yes and No. Ar mai trebui curățat de reziduuri. Dar ne-a ținut, ne-a dat de gândit și de scris.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s