Când sentimente împăiate reînvie (ALINA BACIU)

”Casa cu pisici” de și în regia lui Radu Iacoban, avându-le în distribuție pe Emilia Dobrin, Andreea Grămoşteanu și Ilinca Manolache, a fost prezentată de Teatrul Mic București în cadrul FEST-FDR 2016. (Fotografii: Adrian pîclișan / TNTm)

04_resizeUn amalgam de sentimente am trăit aseară în casa cu pisici împăiate a regizorului Radu Iacob. Am râs și am plâns, am trăit senzații și sentimente diverse, contrarii – toate oferite cu generozitate de pana autorului, puse totodată în scenă cu mare măiestrie de cele trei actrițe în rolurile Elena – fostă balerină cu aspirații de prim-balerină, Mara – menajera casei și îngrijitoarea bunicii Crina și Alexa – fiica Elenei, reîntoarsă acasă după o fugă de mai bine de 5 ani.01_resizeMomentele hilare, presărate ici-colo de-a lungul spectacolului, au reușit să întrerupă tensiunea – resimțită din primele momente – pentru ca următoarea scenă să o readucă în prim-plan cu și mai multă intensitate, iar râsul de adineaori să ți se pară ireal, distant, nepermis. Scena sumbră, întunecată, coliviile cu fostele pisici ale familiei – acum împăiate – mobilierul vechi, mirosind a pipi de pisică, ne fac să ne (dorim să ne) distanțăm temporal de poveste, ca mai apoi mici exemple de limbaj să ne arunce brusc în contemporaneitate, în realul crud al poveștii: tableta, wi-fi-ul care nu funcționează, cele 25 de like-uri pentru poza de aseară, contul de facebook (deținut de mamă, dar nu și de fiică!) și acel LOL aruncat într-o doară de Elena și ridiculizat de fiica ei Alexa.02_resizePovestea e veche și nouă deopotrivă. Dramele retrăite de mamă, de fiică, se perpetuează peste generații, lasă răni adânci în suflet și alienează iremediabil. Atemporalitatea poveștii de iubire și ură între mamă și fiică mi-a intrat sub piele, m-a făcut să mă (psih)analizez, să îmi re-evaluez propria relație cu mama, tatăl, cu fiicele mele. O poveste ca multe altele, am putea spune, care își găsește nenumărate paralele în viața reală, pe care însă am trăit-o cu mare intensitate și – acum gândesc – cu folos!

 

Leave a Reply

