Tihna lui Bartis/Afrim și tensiunea lumii în putrefacție (BRINDUSA ARMANCA)

Sectacolul Tihna, de Attila Bartis in dramatizarea lui Radu Afrim, a putut fi văzut la Sala 2 în cadrul Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festival al Dramaturgiei Românești 2016, eveniment organizat de Teatrul Național. (Fotografii: Adrian Pîclișan).

01_resizePe Bartis Attila l-am cunoscut la Budapesta la diversele evenimente literare pe care Institutul Cultural Român le organiza pentru a-i întâlni pe scriitorii din Ungaria cu cei din România. O legătură specială avea cu Filip Florian, prozator de talent, căruia i se tradusese în maghiară romanul Degete mici. Ei doi au pus la cale un dialog despre literatură și prietenie într-o librărie-cafenea unde veneau scriitorii nonconformiști și lumea fără cravată. Evident, vorbeau românește fiindcă Bartis copilărise în Târgu-Mureș până pe la șaisprezece ani și nu uitase limba. Nici țara, care i-a pătruns în texte, mai cu seamă în romanul Tihna, unde se simte depresia comunismului. Romanul, remarcat și premiat în Ungaria, a fost tradus în românește în 2006, la patru ani de la apariție, de una din cele mai bune traducătoare de literatură, Anamaria Pop (azi plecată dintre noi), care i-a făcut cunoscuți pe marii contemporani maghiari în România, de la Esterházy, la Márai și Nádas.

02_resizeDar, dincolo de roman, de versiunea pentru scenă scrisă de însuși Bartis sub titlul Mama mea, Cleopatra și de ecranizarea pentru televiziune regizată de Robert Alföldi, spectacolul lui Radu Afrim montat cu trupa Tompa Miklós din Târgu Mureș este cel mai răscolitor. Grotesc, fantast și poetic totodată, spectacolul sfredelește până în adânc degradarea pe care un regim în putrefacție o produce în sufletul oamenilor. Nici insula imaginată pe scenă de scenograful Adrian Damian, nici iubirea, nici scrisul, nu oferă salvarea. Un spectacol atât de versatil se poate rata ușor, însă calibrul actorilor a fost pe măsura cconcepției lui Afrim. Actorii au fost magistrali, de la Bányai Kelemen Barna în rolul lui Andor, la excepționala B.Fülöp Erzébet cu fantastica ei capacitate de metamorfozare în rolul mamei, la talentata Kiss Bora și până la actorii distribuiți în multiple roluri episodice. Toți au fost minunați*, iar spectacolul a strălucit în Fest-FDR 2016, unde n-au lipsit producțiile de marcă și evenimentele de ținută.

08_resize*Mă gândesc adesea cât de solicitantă a devenit profesia de actor căruia i se cere azi să fie și gimnast, și acrobat, și dansator, și cântăreț, să reziste în apă, în foc, să ducă în spate spectacole de 3,4, 5 ore fără odihnă.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s