Iubește-mă pentru că te urăsc! (LIANA TOMA)

Iată femeia pe care o iubesc este o piesă de teatru a autorului român, Camil Petrescu. Spectacolul a fost pus în scenă de Teatrul Național Timișoara. Joacă, în regia Mihaelei Lichiardopol: Silviu Văcărescu, Claudia Ieremia, Călin Stanciu jr., Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon, Ana Munteanu, Irene Flamann Catalina, Paula Maria Frunzetti, Claudiu Dogaru, Bogdan Spiridon, Adrian Jivan, Cristian Szekeres, Iuliana Crăescu, Luminița Tulgara, Roberta Popa Ionescu, Mălina Manovici, Ionuț Pîrvulescu, Nicolae Pârvulescu, Victoria Rusu, Raul Bastean, Ionuț Iova. Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm.

Când i-am spus prietenei mele că voi merge la teatru, m-a întrebat la ce piesă și eu i-am spus Iată femeia pe care o iubesc, de Camil Petrescu.

Ah, e după ’’Doamna T’’ sau după ’’Ultima noapte de dragoste…’’. Nu, nu e o adaptare după niciuna din cele două proze, e pur și simplu o piesă de teatru scrisă de Petrescu în 1943. În regia autorului, piesa a avut premiera în 1944 la București. În 1975 piesa a fost adaptată pentru radio, iar în 1981 pentru televiziune. La Teatrul Național din Timișoara, premiera piesei a avut loc în 9 iunie 2011.

„Casa Snagov” este un sanatoriu de boli nervoase condus de profesor dr. Omu (personaj care apare și în piesa Prof.dr. Omu vindecă de dragoste. Silviu Văcărescu, în rolul doctorului Omu,  îmi amintea mereu de un scriitor contemporan, rece și distant, dar genial și sclipitor (Marius Chivu).

Călin Stanciu Jr. e doar un copil mare în rolul lui Mihai Stănculescu, un proaspăt arhitect, care a încercat să se sinucidă împușcându-se în piept, din cauza dragostei oarbe pentru  Bella. Cântăreața de cabaret fără moralitate care i-a respins dragostea cu brutalitate, ne-a întâmpinat dansând la intrarea în clădirea Teatrului, iar noi, spectatorii, am admirat-o în picioare, de la garderobă. Și pe Claudia Ieremia ai de ce să o admiri. E o actriță senzațională care se dăruiește 100% fiecărui rol pe care-l trăiește, nu-l joacă.

În sanatoriu lucrează sora geamănă a Bellei, Ana, care deși seamănă perfect cu Bella, are o cu totul altă personalitate, fiind sora medicală altruistă, caldă și blândă.

Medicii sanatoriului fac un experiment și i-o prezintă lui Mihai pe Ana ca și când ar fi Bella, dar fără amintirea ultimilor ani – ea ar fi leșinat când a auzit că Mihai s-a împușcat din cauza ei, fapt care i-ar fi produs amnezie. Dar lucrurile se complică când se află cine este cu adevărat Ana…

 

Nu pot să o uit pe bunica celui rănit din dragoste, Irene Flamann Catalina, o actriță de mare calibru care a animat sanatoriul nebunilor, împreună cu Dora, nebuna extravagantă, ’’patroana’’ sanatoriului care-l striga întruna pe General.

Mihaela Lichiardopol e o regizoare care știe să facă minuni, să facă lumină acolo unde e întuneric, să vadă scene la care nu se gândește nimeni, să te introducă într-o atmosferă în care să te simți captiv, chiar dacă ești liber.

“Suntem datori cu o anumită loialitate în comportare, într-o lume haotică fără niciun sens şi plină de lucruri hidoase, ne rămâne ca o supremă frumuseţe, mândria de a impune legea gândirii noastre. Kant a cerut cu un nemărginit orgoliu să i se pună pe mormânt menţiunea celor două mari minuni ale existenţei: «cerul înstelat deasupra mea, legea morală în mine». Trebuie să facem domnule Stănculescu să biruie-n noi legea aceasta a binelui, a frumuseţii, a Adevărului.” -Camil Petrescu, Iată femeia pe care o iubesc

În viață se întâmplă de multe ori la fel: nu te iubește cel pe care-l iubești, ci te urăște cel pe care-l iubești.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s