În căutare de cauze-oxigen (EMANUEL COTUNA)

”Oxigen” de Ivan Viripaev (traducerea: Maria Dinescu), regia artistică Alexandru Mihăescu, scenografia Velica Panduru, light design Lucian Moga, video design Lucian Matei. Distribuția: Claudia Ieremia și Cătălin Ursu. Locația: Sala Uțu Strugari. Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm

OXIGEN45_resize”Oxigen” (”Kislorod” în original) e sinonim cu unul dintre cele mai vizionate spectacole de teatru din Moscova,  dramaturgul Ivan Vîrîpaev beneficiind de un enorm succes cu acest text avangardist și totodată frapant; textul ajunge montat în țări precum Germania, Polonia, Italia, ca ulterior să fie ecranizat. Cu greu ar putea fi stabilit un singur fir roșu pentru demersul rusesc, întrucât povestea îmbracă atât de multe direcții încât spectatorul schimbă non-stop focusul. Piesa, o comedie (ușor) amară, pleacă, în meta-teatralitatea ei, de la naivul eșafodaj al celor 10 porunci biblice, având în centru două personaje cu nume comun – Sașa/Actrița (Claudia Ieremia) și Sașa/Actorul (Cătălin Ursu), și-a lor dragoste ce-i mistuie.

OXIGEN24_resize-2Cât de departe poate merge un om atunci când (nu mai) iubește și ce preț plăteşte prin alegerea sa? Mai reprezintă dumnezeu și ale sale 10 porunci un reper moral pentru cineva sau Legea Dragostei poate liniștit să preia controlul universal? Reușește Actorul să lepede hainele Personajului la căderea cortinei sau merge, inevitabil, acasă cu grefe din personalitatea lui? Dar spectatorul, poate el să spere că va identifica vreodată cauzele finale ale existenței sale? Poate oare iubirea să existe plenar în exteriorul moralității & legalității rigide?

OXIGEN20_resizeÎn interpretarea Claudiei Ieremia, Sașa este genul de fată privită drept ideal feminin de bărbații din Moscova contemporană. Roșcata sexoasă cu ochi verzi, volubilă și lipsită de formalism…. ea reprezintă o apariție expansiv-hedonistă. Alege să-și trăiască fiecare zi de parc-ar fi cea din urmă, inspiră și emană oxigen prin toți porii. Sașa (se) iubește mult și (se) iubește frumos, pentru ea dragostea și sexul cu greu pot fi departajate, în final ambele aduc orgasmul promis. Claudia compune din praf de stele și visare un personaj feminin senzorial, ușor de iubit,  dificil  de uitat, dar imposibil de luat acasă….pentru multă vreme! Sașa va pleca mereu în căutarea unei noi plăceri, neștiind alt adevăr decât cel al clipei.

OXIGEN07_resizeDe cealaltă parte, Sașa/Actorul este amărășteanul revoltat din micul Serpuhov rusesc, locul unde nici câinii nu au vreun pedigriu notabil. Personajul creionat de Cătălin Ursu se declară siderat de ipocriziile societății în care trăiește, de mentalitățile ei tributare. Se satură de soția sa predictibilă și banală, astfel că decide s-o omoare și s-o-ngroape în grădina de zarzavaturi. Recunoaște că procedează astfel ca să-și trăiască nestingherit povestea de amor cu femeia-oxigen din Moscova, ce miroase-a șampon de urzică și săpun de bebeluși. Deși criminal cu sânge rece, Sașa/Actorul reușește să-ți câștige inima, speculând calitățile instinctuale ce zac în el. Cum ar fi cea că se poate monta cu o femeie doar dacă o iubește.

OXIGEN27_resizeScenografia Velicăi Panduru devine un supra-personaj în sine, mergând cu mult mai departe de clasica funcționalitate; aceasta face corp comun cu povestea celor doi Sașa. Instalația scenică a mestecenilor conținând declarații de dragoste este fundalul pe care se amprentează și povestea actuală, consemnată acum cu votcă, lacrimi, cola, sânge și spermă. Coloana sonoră, inspirat aleasă și ea, la un loc cu proiecțiile video, vin să întărească forța sugestivă a ansamblului, impactul estetic fiind paroxistic, mai ales că imediata apropiere a publicului permite o intimitate sporită.

OXIGEN04_resizeRegizorul (și actorul!) Alexandru Mihăescu imprimă Oxigen-ul său între reperele unui veritabil teatru contemporan, făcut cu talent și poezie…. o adevărată raritate în peisajul spectacologic actual, plin de locuri comune și tehnicități supărătoare. La mai bine de 4 ani de la premieră și nenumărate reprezentații, Oxigen continuă să emane iubire, prospețime, candoare, poftă de autenticitate, sfidare moralo-religioasă. Cine vine să vadă spectacolul realizează că a suferit până acum o acută insuficiență de oxigen: afectiv, teatral, profesional, sexual etc. Spectatorul este invitat să se alăture temerarului demers de-a identifica adevăratele cauze finale ale existenței sale și de-a apăsa delete pe cele inculcate artificial de societate. Demersul teatral de la Sala Uțu Strugari are menirea de-a supraexpune caruselul întrebărilor (aparent) schizoide la care fiecare spectator va răspunde în intimitatea sufletului propriu, intimitate în care-și va păstra, de altfel, emoționanta amintire a unui moment teatral sublim, ce rămâne peste ani o lecţie de artă teatrală.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s