Aniversări dureroase (EMANUEL COTUNA)

Aniversarea de Jeroen Van Der Berg (traducerea Liliana Alexandrescu), regia artistică Traian Şoimu, scenografia Zsolt Fehervari, muzica Sebastian Hamburger, video Ovidiu Zimcea, light design Alex Stănescu. Distribuţia: Alina Ilea, Robert Copoţ, Jasmina Mitrici şi Adrian Roşu. Locaţia: Sala Uţu Strugari. Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm

IMG_0348
Aniversarea aprţine lui Jeroen van den Berg, dramaturg, profesor de regie şi regizor olandez, el obţinând cu textul de faţă  (Blowing în original) Premiul pentru dramaturgie olandeză în 2003. Comedia cu accente funciar dramatice are în vizor o familie aflată pe cale să declanşeze aniversarea Mamei, care împlineşte 45 de ani. Participanţii: Els – Mama (Alina Ilea), Leo – Tata (Robert Copoţ), Esther – Fiica (Jasmina Mitrici) şi Jurgen – Fiul (Adrian Roşu).  Momentul se cere sărbătorit perfect, ca urmare eforturile devin susţinute: totul trebuie să fie impecabil, de la feeling, bucatele de pe masă, muzică, ambient, vestimentaţie, până la feng shui-ul general. Brunch-ul din sufrageria strălucitor de albă a familiei reprezintă punctul de lansare pentru  povestea plină de suspans şi răsturnări de situaţie.

IMG_0346
Mai reprezintă familia celula primordială a societăţii sau fake-ul din spatele acesteia o face adesea desuetă ca opţiune? Este dezirabilă singurătatea asumată, purtată de unul singur, sau alienările de tip familial sunt mai viabile? În ce măsură părinţii zilelor noastre mai au pretenţia că se erijează în modele pentru copiii lor? Poate în vreun fel anti-exemplul trăit la nivel personal în familie să stimuleze în viitorul adult găsirea unui sens al suferinţei sau dorinţa de autenticitate relaţională? Dar instituţia căsătoriei, mai oferă aceasta garanţii de durată, mai ales într-un secol al eternelor refresh-uri şi update-uri psiho-socio-culturale? Unde ajungem ca fiinţe umane dacă învăţăm de mici să facem uz de tehnici de desensibilizare? Iată câteva întrebări propuse textual de autorul olandez Jeroen van den Berg şi readresate scenic de regizorul Traian Şoimu fiecărui spectator în parte.

IMG_0344
Alinei Ilea îi vine turnat rolul Els, actriţa reuşind prin personajul feminin o compoziţie ce-i facilitează valorificarea plenară a multiplelor pârghii actoriceşti de care dispune. Els îi permite să se desfăşoare exploziv, Alina glisând cu deosebită siguranţă interpretativă între stări dintre cele mai disjuncte, de la bucuria momentului festiv la tristeţea vizavi de dezinteresul familiei faţă de sărbătorită. Els este Mama Vampir ce din prea multă dragoste îşi asfixiază familia, datorită sentimentelor reziduale acumulate. Pe de-o parte, soţul Leo o înşală cu Tanti Thea (personajul absent, dar cu rol-cheie în fracturarea discursului narativ), în timp ce fiul şi fiica se simt terorizaţi de obesesia ei  cronică de control. Ca dovadă, nici măcar acum, la aniversarea a 45 de ani ai Mamei, cei 4 nu pot simula la grămadă fericirea prezumtivă. Nu-i nimic, Els decide că totul va fi luat de la capăt, on and on, doar ziua are 24 de ore, astfel că dublele grefate la o calitate înaltă a imaginii pe camera video HD conferă la o adică şansa unei fericiri utopice.

IMG_0343
Roberţ Copoţ îl conturează pe Leo, capul familiei şi (aparent) privilegiatul soţ al unei femei încă sexy de 45 de ani şi tatăl a doi adolescenţi încăpăţânaţi. Actorul, aflat la primul său personal de amploare, compune gradual imaginea bărbatului obosit cronic de existenţa sa previzibilă; îşi înşală soţia cu Tanti Thea, o apropiată a familiei şi aşteaptă cu nerăbadare momentele care-i permit să-şi dea jos masca de familist satisfăcut. Relaţia extraconjugală reprezintă realitatea sa reprimată acasă, unde rolurile de partener într-o căsnicie expirată, precum şi cel tată îl sleiesc afectiv, fiindu-i tot mai dificil să mimeze falsitatea cotidiană.
Esther (Jasmina Mitrici) e adolescenta rebelă, copilăroasă, ce refuză să-şi asculte mama sau să vadă în ea un reper, în timp ce Jurgen (Adrian Roşu), tânăra speranţă masculină a familiei, ne arată germenul unui viitor bărbat capabil să rupă cordonul ombilical ce-l ţine legat de-o familie patologiza(n)tă structural. Alegând evadarea din colivia toxică, cei doi vizează pe termen lung consecinţe emoţionale sănătoase.

IMG_0342
Prin Aniversarea, regizorul Traian Şoimu relevă o profundă comprehensiune  a naturii şi psihologiei umane, el activând cu acest spectacol variatele resorturi intrinseci şi extrinseci de care dispun actorii săi, totul în beneficiul personajelor. Montarea sa beneficiază de o perfectă plasare la Sala Uţu, spaţiul intimist în care se pune stop-cadru pe radiografia unei familii aflată în cădere liberă.
Impresionează vizual magnifica scenografie a lui Zsolt Fehervari, creionând o sufragerie albă de tip hi-tech, spaţiu antitetic cu degradarea umană încapsulată. Dacă telecomanda şi camera video nu au instrucţiuni precise de utilizare, tot astfel este şi familia expusă: nici unul din membri nu reuşeşte să apese pe butonul echilibrului şi armoniei. Decorul perfect solar se deconstruieşte fulgerător de la un replay la altul, expunând figurativ gunoiul adunat în sufletele celor patru, lăsând spectatorul înmărmurit de turnura violentă a ansamblului.
La reuşita cu totul specială a montării timişorene contribuie, totodată, şi muzica asigurată de Sebastian Hamburger, proiecţiile video aparţinând lui Ovidiu Zimcea, precum şi light design-ul lui Alex Stănescu.
La mai bine de doi ani de la premieră, spectacolul talentatului regizor Traian Şoimu îşi păstrează intactă prospeţimea expunerii scenice iniţiale, reuşind, în timp, să dea din nou şi din nou play fragilului eşafodaj psihologic ce musteşte de frustrare, alienare şi neasumare. Cele patru personaje sunt atemporale prin suferinţa lor şi propun publicului reconsiderări personal-familiale de urgenţă, spectatorii plecând de la teatru cu speranţa  că dacă vor şti cum să-şi vindece familia, vor şti mai apoi să vindece lumea.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s