Viața nu ar avea sens fără iubire (DAVID IANCU)

De ce iubim femeile este un topic lansat de Mircea Cărtărescu într-o suită de povestiri care au „explodat” pe piața literară românească și au provocat  sute de reacții, de bine și mai puțin bine înțelese nostalgii și emoții. În regia Mihaelei Lichiardopol, distribuția îi reunește pe actorii Victor Manovici, Alina Ilea, Cătălin Ursu, Călin Stanciu Jr., Ana Maria Cojocaru, Daniela Bostan, Roberta Popa, Luminița Tulgara, Paula Maria Frunzetti, Amalia Huțan, Cristina Dumitru, Adrian Jivan, Bogdan Spiridon, Flavius Retea și Constantin Tovarnițchi. (Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm)

M-am întrebat și eu de ce iubim femeile. Nu am reușit să îmi dau un singur răspuns. În primă fază am crezut că este ceva rațional, ce ne caracterizează pe noi toți, ca specie / specii. Nevoia continuă de perpetuare, poate că ideea de a exista veșnic, de a nu fi singur, de a avea o certitudine  cum că îi pasă cuiva de noi.  Și atunci, de ce iubim femeile? Ei bine, în primul rând cred că pentru a fi iubiți înapoi. Suntem dependenți de iubire și trăim pentru ea. Ne extragem energia zilnică creatoare din aceasta. Acea muză pe care nu  o găsim în altă parte decât în cea parte feminină.

Din ceea ce am avut eu ocazia să constat în timpul spectacolului, părerile au fost împarțite, diferite de la un caracter la altul. Fiecare dupa preocupările și stilul caracteristic de viață. Fiecare încearcă să exprime cel mai bine acest lucru din punct de vedere al nevoii particulare. Încercarea de a atrage atenția cu ce are mai profund de oferit, de la melancolia trecutului la ceea ce s-a întâmplat aseară în dormitor, până la o discuție filozofică între doi posibili parteneri, a făcut ca tot timpul scena să fie una efervescentă, lăsând o curiozitate deosebită pentru final.

“Bărbații posedă, părăsesc, domină și ucid prin absență, dar în același timp recitesc femeile, sub semnul misterului”. Îmi dau seama că definiția absolută nu cred că o deține nimeni, dar cred cu tărie și simt că atunci când nu va mai exista iubire, viața nu va mai avea sens.

Leave a Reply

